صنعت آزمایشگاه

ساخت وبلاگ

یادداشت ؛

سعیدرضا فرزانه *

تازگی و تغییر نشانه‌هایی هستند که رد بهار را می‌توان از آن‌ها گرفت و روز نو، خود به‌تنهایی نویدبخش خوب بودن و خوب‌تر شدن است و جایی گفته‌شده است که روزی است که خداوند از بندگانش پیمان گرفت؛ پیمانی برای ایمان، بندگی و آغاز راهی تازه. چند سالی است که فضای کشور در عرصه فناوری‌های تجهیزات آزمایشگاهی رنگ و بویی تازه می‌گیرد. تکاپو و تلاش معنای دیگری می‌یابد و عرصه تحقیق و پژوهش با دستی بر زانو و نگاهی به جلو، حال و هوایی نو پیدا می‌کند. سال 99 نیز چون همه‌ی سال‌های دیگر، از مدار تغییر خارج نبود و رویدادها و تغییراتی را در خود داشت. «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت»،هشتمین دوره خود را در آذرماه99 باهدف زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و توأمان توانمندسازی شرکت‌های فعال این حوزه را دنبال کرد.

اما این نمایشگاه، چه نقشی در تغییر فضای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است؟ درواقع شرکت‌ها وقتی‌که به‌اصطلاح بفروشند می‌توانند تسهیلاتی را که دریافت کرده‌اند باز پس دهند، اشتغال ایجاد کنند و در مسیر تولید محصول قابل‌رقابت گام بردارند؛ بنابراین شاید بتوان مهم‌ترین رسالت این نمایشگاه را کمک به بازارسازی برای این شرکت‌ها دانست. در فضایی که عموم حمایت‌ها و تسهیلات، از جنس کمک به عرضه فناوری است، یعنی وام می‌دهیم تا یک فناوری تولید شود، خط تولید ایجاد شود، سرمایه در گردش به تولید کمک کند، باید به نیاز جدی شرکت‌ها به فروش توجه شود زیرا شرکت‌ها بیش از هر چیزی نیازمند بازارند. حمایت نمایشگاه دقیقاً از همین جنس است و با موردتوجه قرار دادن طرف تقاضا، راه را برای ادامه راه شرکت‌ها هموار کرده است و منجر به خرید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی می شود.

یکی از مشکلات دیگری که شرکت‌ها درگیر آن بودند این بود که تا پیش از نمایشگاه رزومه خوبی از این شرکت‌ها، کاری که انجام می‌دهند، میزان فروشی و مشتریانی که داشته‌اند، وجود نداشت اما خوشبختانه اکنون شرکت‌ها می‌توانند فهرست دقیق و کاملی از خریدارانشان ارائه دهند و شناخت از شرکت‌های فعال خوشبختانه تا حد قابل‌توجهی به سرمنزل مقصود رسید.

https://iranlabexpo.ir/resource/news/files/others/36/1/main_34439db3c1f9626353a41a27bc0619ac.jpg

برای سال 1400 نیز همچنان حمایت‌های تجهیزات ایران ساخت به قوت خود باقی است تا انگیزه‌ای باشد برای حرکت شرکت‌ها به سمت تحقیق و توسعه و فناوری‌های جدید؛

اما آنچه که برای داشتن افقی روشن فراروی شرکت‌ها در سالی که پیش روی داریم ضروری به نظر می‌رسد، توجه شرکت‌ها به حضور در عرصه رقابت بین‌المللی است.

صادرات اما موضوع دیگری است که فناوران این حوزه باید به‌طورجدی به آن توجه داشته باشند. در حال حاضر بازار داخلی برای برخی از تولیدات های‌تک اشباع‌شده و یا در حال اشباع شدن است بنابراین صادرات، ضرورتی است که شرکت‌ها باید به فکر آن باشند.

برای تحقق این موضوع با اقداماتی مثل راه‌اندازی بخش انگلیسی سایت تلاش شد در این مسیر حرکت کنیم.

کتابچه انگلیسی در راستای معرفی شرکت‌های فعال این حوزه که با روندی روبه رشد، به‌مرور بیش‌تر می‌شوند، گردآوری شد. سال‌های اول تعداد شرکت‌هایی که می‌توانستند در این کتاب جای بگیرند زیاد نبود اما با روند روبه رشد این حوزه و جلب شدن توجه‌ها، شرکت‌ها جان گرفتند و توانستند خودشان را به سطحی برسانند که در حوزه صادرات توانمند شناخته شوند.

اما با فرارسیدن سال جدید، شرکت‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند با توجه به واردات و حضور جدی رقیب خارجی باکیفیت در بازار، بازی دشواری ر آ در میدان رقابت پیش روی دارند، اما امیدبخش ادامه فعالیت در چنین بازاری، افزایش کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب است؛ در برابر تجربه ساخت محصولات باکیفیت بالای نمونه‌های خارجی، برگ برنده‌ی شرکت‌ها در رقابت با کالای وارداتی، خدمات پس از فروش آن‌هاست. باید روی موضوع سرمایه‌گذاری کنند و مشتری را راضی نگه‌دارند و تجربه نشان داده شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش خوبی ارائه داده‌اند، فروش بیشتری نیز داشته‌اند.

امیدوارم سالی که پیش‌روی داریم سالی باشد مملو از موفقیت‌ها و رشد شرکت‌های فناور کشور تا جایی که از خرید کالای ایرانی به‌عنوان یک‌روال در کشورمان، به یک‌روال بین‌المللی بدل شود.

شایان ذکر است که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و فنی مهندسی و صنعتی در زمینه های نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌ زیست، فیزیک پایه ، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی ، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی مورد نیاز مدارس، هنرستان ها و پژوهش سراهای آموزش و پرورش عرضه می شود و امکان خرید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی کارگاهی و فنی مهندسی وجود دارد. در این نمایشگاه که عملا فروشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و کارگاهی و صنعتی هست برای خرید تجهیزات توسط مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی یارانه 10تا 50درصد قیمت تجهیزات داده می شود و برای فروش تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی به شرکت های خصوصی تسهیلات لیزینگ داده می شود. در مجموع هفت دوره قبلی بیش از 800 میلیاردتومان تجهیزات آزمایشگاهی به فروش رسیده است. در سایت نمایشگاه بانک اطلاعاتی از 9000 مدل تجهیز آزمایشگاهی و صنعتی توسط 370 شرکت وجود دارد و کاربران می توانند پس از ثبت نام در سایت قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی و کارگاهی مد نظر خود را مشاهده کنند.

* معاون دفتر هماهنگی دانش صنعت و بازار و مسئول دبیرخانه دائمی نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت

 

صنعت آزمایشگاه...
ما را در سایت صنعت آزمایشگاه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : رضا tajhiz بازدید : 204 تاريخ : پنجشنبه 6 خرداد 1400 ساعت: 23:45